Dag 1 : Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lisanne - WaarBenJij.nu Dag 1 : Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lisanne - WaarBenJij.nu

Dag 1 : Mekong Delta

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

25 April 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ha lieve lezer!

Vandaag de allereerste hele dag in Vietnam en we gaan meteen één van de highlights; de Mekong Delta. Nadat we allemaal verzameld hadden in de lobby liepen we naar de bus die ons zou brengen naar de Mekong Delta. De rit naar de Mekong Delta duurde ongeveer 3uur, dat opzich helemaal niet slecht was, want zo zagen we wel wat van de omgeving van HCMC. Een prachtige en interessante omgeving; hier en daar stonden (eigenlijk opvallend veel) praalgraven, liepen runderen over het veld en stonden er bananenbomen. Ik keek drie uur lang naar buiten, maar heb me geen moment verveeld; het was zo anders als wat ik tot nu toe gezien heb! Toen we aankwamen in de haven konden we meteen op de boot. De boot voer eerst langs de zojuist opgetrokken Cai Be Floating Market. Hier en daar lagen nog wat bootjes op het water met aan de voorkant een uitgebreid aanbod aan hun handelswaar. Op deze boten, die geloof me, best klein waren, woonden deze families ook. Na een stukje over de markt gevaren te hebben, voer de boot naar een huisje waar we verschillende stukjes fruit konden proeven en kennis maakte met de lokale cultuur en hun muziek. Wat betreft het fruit; het ene was lekkerder (en bekender) dan de andere haha. Na weer een stukje gevaren te hebben, stapten we over op Sapa’s, van die typische Vietnamese wankelende Mekong bootjes die worden bestuurd door achterop staand te peddelen. Ik zat in het laatste bootje en al sapa’s met iedereen die zo’n Vietnamees hoedje droeg; het had toch wel een idyllisch gezicht. Door vele kleine riviertjes, midden door een dorp en mangrovebossen, kwamen we weer uit bij de grotere rivier, waar we weer over stapten op de grote boot. Nu voer de boot een tijdje over de grote rivier, waar we veel andere boten en huisjes passeerden. Dit tochtje was heerlijk, het zonnetje scheen, we hadden muziek aan en er was een licht briesje, zo konden we allemaal even een beetje bijkomen van de lange vlucht en jetlag. De tweede stop was bij een soort mini fabriekje. Hier maakten de locals eigenlijk van alles; van gepofte rijst koekjes tot slangenlikeur. Ja, echt, slangenlikeur, maar ook schorpioenlikeur, volgens de locals zou dit een genezende werking hebben. Ik had er niet zo’n behoefte aan, maar een commissiegenootje nam de proef op de som, haar gezicht sprak boekdelen haha. Ze lieten ons vervolgens zien hoe ze al deze rijst/ui koekjes, toffees en rijstpapier maakten. Nadat we wat van het een en ander geproefd en bekeken hadden, bracht de boot ons naar de volgende stop; lunch. Dit was één van de meest Vietnamese en lekkerste lunches in de hele trip, waarvan het hoofdgerecht het meest spectaculair was; een volledige vis. Ik keek m’n ogen uit toen er een volledige vis, wel gefrituurd, op een standaard geserveerd werd. De Vietnamese vrouw begreep al snel dat wij niet wisten wat we ermee aan moesten, dus kwam ze het even voordoen. Ze liet zien dat je met rijstpapier, een beetje vis, sla en munt je eigen verse loempia kon maken. Ik ben niet zo’n hele erge viseter, maar dit was geweldig. Het was allemaal zo vers en groen dat ’t me heerlijk smaakte. Na de lunch pakten we de fiets en gingen we op weg naar het lokale voetbalstadion waar we met de locals een potje zouden voetballen. De fietstocht was fantastisch, over bruggetjes, langs de dorpshuisjes, onder bananenbomen door en langs kleine riviertjes; je fietste echt in de tropen. Wij Nederlanders waren alleen een andere kwaliteit fietsen gewend, 7 van de 10 had een lekke band haha. Toen we na een leuk tochtje aankwamen bij het stadion, bleek dit een zandveldje met hekken te zijn, wat hadden we ook anders verwacht?! Na een hele spannende wedstrijd, verloren we uiteindelijk, dat geeft niet, want wat was het een ervaring om met de locals te kunnen voetballen; het hele dorp kwam kijken! Toen de wedstrijd afgelopen was, wilden ze allemaal met ons op de foto, als ze nog geen foto van ons gemaakt hadden haha. Als troostprijs kregen we twee grote zakken fruit, geweldig! De mensen daar hebben weinig, maar hetgeen dat ze hebben delen ze met iedereen. Vriendelijk, gastvrij en behulpzaam, zo kon ik de Vietnamezen na dag 1 al beschrijven. Nadat alle foto’s gemaakt waren, pakten we onze fietsen en reden we terug naar de boot. Het was zo eind van de middag nu we de boot weer op gingen. Het tochtje terug naar de haven duurde ook een ruim uur, hoe langer hoe beter want de zon ging namelijk onder op de Mekong Delta. Dit leverde prachtige plaatjes en uitzichten op. Een grote rode zon die zakt achter de bananenbomen, de rivieren en de bootjes; wauw. De zon was nog nét niet helemaal onder toen we terug waren in de haven. Met de bus reden we weer drie uur lang terug naar HCMC. S ’avonds hebben we dag afgesloten met een drankje op het dakterras. Dit was een onvergetelijke eerste dag!

Liefs!